Wychowanie jest zadaniem szkoły najtrudniejszym do dobrego zaplanowania i oceniania jego realizacji, często wykonywanym wbrew planom czy zamierzeniom.
Każda szkoła przez funkcjonowanie w określonym środowisku, wytwarza swoje tradycje w tym zakresie.
Uważamy, że wychowanie dzieci należy w głównej mierze do rodziców i nauczyciele nie ponoszą wyłącznej i całkowitej odpowiedzialności za realizację zadań wychowawczych. Szkoła może jedynie dawać tu pewne wsparcie, bo podstawowym miejscem, w którym kształtuje się osobowość i podstawa młodego człowieka jest rodzina.
Zakładamy, że w szkole na wychowanie wpływ mają wszyscy i to w każdym momencie: koledzy, nauczyciele, pracownicy administracji i obsługi.
Szkoła wychowuje zatem poprzez wszystko, co szkołę stanowi:
- porządek i fachowe prowadzenie zajęć, dobre pomoce i prawdziwe, realne i jasno określone ocenianie;
- dobra organizacja życia szkolnego, optymalne wykorzystanie czasu ucznia;
- udział w akcjach o zasięgu pozaszkolnym (projekty, akcje charytatywne, wycieczki itp.)
- działania profilaktyczne.
IDEAŁ WYCHOWAWCZY GIMNAZJALISTY
Oczekujemy, że absolwent naszej szkoły będzie:
- Samodzielny (orientuje się w otaczającym świecie, korzysta z różnych źródeł informacji, projektuje swoje działanie),
- Otwarty (komunikuje się w dwóch językach na poziomie podstawowym, ma swój krąg przyjaciół, rozumie zasady demokracji, współpracuje w grupie i potrafi dyskutować),
- Odpowiedzialny (gotów jest ponosić odpowiedzialność za swoje postępowanie, potrafi przyznać się do błędów i wykazuje odwagę cywilną, potrafi przewidzieć zagrożenia, wynikające ze swoich działań),
- Ciekawy świata (stale poszerza swoje wiadomości o otaczającym świecie, korzysta z oferty instytucji kulturalnych),
- Tolerancyjny (rozumie, że różnice między ludźmi są czymś normalnym i pożądanym),
- Punktualny (dotrzymuje terminów, szanuje swój czas i innych ludzi).
Celem gimnazjum jest:
- Kształcenie i wychowanie dzieci oraz ich przygotowanie do nauki w szkołach ponad gimnazjalnych oraz świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia,
- Zapewnienie niezbędnych warunków do rozwoju intelektualnego, emocjonalnego, duchowego i fizycznego,
- Przekazywanie wiedzy o człowieku i społeczeństwie, o problemach społecznych i ekonomicznych kraju i świata, o kulturze, środowisku przyrodniczym i jego ochronie, nauce, technice i pracy,
- Rozwijanie u uczniów poczucia odpowiedzialności, miłości Ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu na wartości kulturowe Europy i Świata,
- Przygotowanie ucznia do wypełniania obowiązków rodzinnych i obywatelskich w oparciu o zasady solidarności, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości i wolności.
|